Gemeente Arnhem
Het gevoerde beleid en de serviceverlening van gemeente Arnhem bepalen natuurlijk voor een deel ons welbevinden in deze wijk. Vandaar de tab naar de gemeente Arnhem op deze site. Kies hierboven wat u wilt weten. Meer informatie u kunt vinden op
de website van de gemeente.
Hier de belangrijkste contactgegevens:
- Onze wijkwethouder is Marco van der Wel.
- Met het sociale wijkteam (zorg & welzijn) kunt u een afspraak maken via dit formulier. Of u kunt bellen met de Klantenservice op telefoonnummer 088 - 226 00 00.
- Voor overige zaken in de wijk kunt u terecht bij het wijkteam leefomgeving.
- Daarnaast heeft de gemeente i.v.m. de energie- en koopkrachtcrisis op haar website een pagina met het huidige aanbod -en dat van onze partners- voor mensen en bedrijven die in de knel dreigen te komen.
Het bestuur van de wijkvereniging de Penseelstreek onderhoudt doorlopend goede contacten met deze bepalende personen uit de gemeentelijke organisatie (en andere op deelgebieden). Uiteraard kunt u ook, los van de wijkvereniging, persoonlijk onderhoud wensen met de wijkwethouder of de wijkregisseur. Dit kan via het algemene telefoonnummer 0800-1809. Als u het bestuur van de wijkvereniging op de hoogte wilt stellen van dergelijke initiatieven, graag! Mail hiertoe het Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.!
Burgerzaken
Bij de balies van het Klant Contact Centrum (KCC) in het stadhuis én Loket Zuid kunt u onder meer terecht voor uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs, aangifte van geboorte, huwelijk en overlijden en verschillende persoonsgebonden verklaringen. Voor Bouwen, Wonen en Leefomgeving, Gemeentelijke Belastingen, Ondernemen en de Sociale Bank Centraal Gelderland kunt u alleen terecht in het stadhuis.
Het verlengen of uitbreiden van het rijbewijs kan per 3-10-2018 ook volledig digitaal via de website van de RDW. De aanvrager kan het rijbewijs al na 2 werkdagen ophalen op het gemeentehuis. Voor meer info klik hier.
Wel of niet afspraak met de gemeentebalie
Inwoners die bijvoorbeeld een nieuw paspoort willen aanvragen, moeten altijd een afspraak maken. Zij kunnen dit heel gemakkelijk doen via deze link.
Voor het afhalen van een reisdocument of het rijbewijs hoeft geen afspraak gemaakt te worden. Dit geldt ook voor het afgeven van gevonden voorwerpen en ophalen van verloren voorwerpen.
Geboorte-aangifte
Ook voor geboorteaangifte kunt u terecht bij het Klant Contact Centrum. Hiervoor maakt u eerst online een afspraak.
Moeders die bevallen zijn in ziekenhuis Rijnstate (en daar nog opgenomen zijn) kunnen voor geboorteaangifte ook terecht in Rijnstate (ma en di van 08.30 tot 10.00 uur en wo t/m vr van 08.30 tot 09.30 uur, kraamafdeling kamer 339).
Mijnarnhem
Voor veel zaken hoeft u niet meer naar het stadhuis: de gemeente heeft een uitgebreid digitaal loket, Mijnarnhem, waar u allerhande zaken direct kunt regelen. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van:
- een kapvergunning*
- een gehandicaptenparkeerkaart
- de Gelre Pas
- Bijzondere Bijstand
- Individuele inkomenstoeslag
- de tegemoetkoming meerkosten Chronisch Zieken en Gehandicapten (CZG).
Maar ook voor het melden van een verhuizing tot het verkrijgen van een uittreksel van het bevolkingsregister. U kunt diverse formulieren digitaal invullen/verzenden of downloaden. En u kunt in Mijnarnhem uw eigen pagina inzien, met de gegevens die over u bekend zijn bij de gemeente. Op uw eigen pagina kunt u daarnaast direct het taxatieverslag van uw woning inzien en eventueel aansluitend bezwaar maken. Inloggen met DigiD.
* Arnhemmers die op hun eigen terrein een boom willen kappen hoeven daar geen vergunning meer voor aan te vragen. Er wordt een uitzondering gemaakt voor de bomen in particuliere tuinen die op een "waardevolle bomenlijst" staan. Voor meer informatie zie www.arnhem.nl; gebruik als zoekterm "waardevolle bomen".
Gevonden/verloren voorwerpen
Melden
Gevonden voorwerpen of verlies van een voorwerp kan men melden via de gemeente-website (dus niet bij de politie)
Legitimatiebewijs verloren?
Bent u uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs kwijt, maak dan een afspraak bij het Klant Contact Centrum van de gemeente om dit te officieel te melden. Bent u het document in het buitenland kwijtgeraakt dan heeft u het aangiftebewijs uit dat buitenland nodig. U kunt hierna een nieuw document aanvragen. Is uw legitimatiebewijs gevonden dan wordt er zo snel mogelijk contact met u opgenomen.